Recensie: Will Grayson, Will Grayson

Titel: Will Grayson, Will Grayson
Auteur: John Green en David Levithan
Uitgever: Lemniscaat
Jaar van uitgave: 2010
Bladzijden: 278
ISBN: 9789047703273

Will Grayson: een onzekere, charmante en slimme jongen. will grayson: melancholiek en kunstzinnig. Twee totaal verschillende jongens met dezelfde naam. Ze weten niet van elkaars bestaan. Totdat ze elkaar tegen het lijf lopen op een bizarre locatie in Chicago. Vanaf dat moment raken hun levens in een stroomversnelling die uitmondt in een kunstzinnige, flitsende musical.

In dit boek wordt er om en om een hoofdstuk verteld door Will Grayson en will grayson. De verhalen zijn eerst totaal verschillend en het enige dat ze gemeen blijken te hebben is hun naam, maar na ongeveer 10 hoofdstukken, beginnen hun levens zich in elkaar te vlechten. Hierdoor kun je zelf je kiezen wiens mening je aanhoudt, en ik kreeg ook zeker een voorkeur naar een van de twee Wills.

Het boek heb ik eigenlijk alleen maar meegenomen omdat ik van veel andere mensen hoorde en las dat het boek erg leuk/interessant was. Zoals je ziet is de voorkant niet echt speciaal, en zelf vond ik de tekst op de achterflap wat ... matig. Hierin komt niet duidelijk over wat er nou eigenlijk aan de hand is en wordt je niet echt aangetrokken om het boek te lezen, terwijl het wel zeker de moeite waard is om dit boek vol verwarring, homoseksualiteit en onzekerheden te lezen.

Maar, ik zou dit boek toch zeker weten wel gaan lezen. Met de gekke én normale karakters en de gebeurtenissen die plaatsvinden kun je het boek in een keer uitlezen. Als ik niet steeds 's avonds alleen tijd had, was dat ook zeker gelukt want ik heb er maar drie dagen over gedaan. Door de afwisselende hoofdstukken blijft het spannend en zelfs tot het einde was ik verrast.

Vooral dat eigenlijk de nogal aparte Tiny in het boek de belangrijkste rol heeft vind ik interessant. Zonder hem zou de titel lang niet zo interessant zijn en het verhaal al helemaal niet. Grappig hoe een bijrol het hele verhaal kan opzetten en de weg wijst.

Het is een leuk boek en zeker de moeite waard om even te lezen. Ik geef het een 7,5/10.

Geen opmerkingen: