'Een lied voor Jackson' recensie

Titel: Een lied voor Jackson
Auteur: Celia Bryce
Uitgever: Callenbach
Jaar van uitgave: 2013
Bladzijden: 206

Een lied voor Jackson gaat over de 14-jarige Megan, die tehoren gekregen heeft kanker te hebben. Hiervoor moet ze naar het ziekenhuis, waar ze zich eerst totaal niet thuisvoelt, omdat ze op de kinderafdeling ligt met kinderen die jonger zijn dan zij, maar ze leert ook de 16-jarige Jackson kennen, die ze eerst maar irritant vindt door zijn overvrolijke karakter. Langzamerhand leert Megan Jackson beter kennen en wordt hun band steeds hechter, zij wordt verliefd op hem maar durft het niet goed kwijt, waardoor ze ook bang wordt haar vriendinnen thuis te verliezen.

Toen ik in de bieb zocht naar een mooi, nieuw boek, zag ik Een lied voor Jackson voorbij schieten. Eerst keek ik erlangs heen, maar werd toch wel nieuwschierig door de titel, die niets gemeen lijkt te hebben met de foto van het meisje. Ik las de achterkant en heb het boek daarna direct geleend en in mijn tas gestopt.

Ik had niet verwacht dat het boek mij zo zou raken, maar dat heeft het wel degelijk gedaan. Ik stoorde mij eerst een beetje aan het schrijfperspectief, want ik lees liever niet door de ogen van een alwetende verteller, maar toen ik eenmaal bezig was met lezen, lette ik er helemaal niet meer op. Er zijn stukken waar ik gelachen heb, zenuwachtig werd en zo snel mogelijk wilde weten wat er ging gebeuren, maar er was ook een deel waar ik een traantje weggepikt heb.

Eerst vond ik het boek een beetje vervelend door het schrijfperspectief maar ook nog eens doordat ik aan het begin niet goed kon inschatten hoe Megan nou echt was en wat ze nou dacht. Verder in het boek werd dit veel uitgebreider verteld en grijpt het verhaal meer aan. Op een bepaald moment werd het zo leuk maar spannend, dat ik maar door wilde blijven lezen. Toen ik bijna aan het einde kwam, voelde ik het einde al aankomen, wat ikwel een beetje jammer vond maar het zij zo. Dit houdt niet in dat ik het einde niet mooi vond, want het einde is prachtig geformuleerd, veel mooier omschreven dan ik verwacht had.

Een lied voor Jackson is een prachtig boek en zeker een aanrader. Ik geeft het een 4/5.

1 opmerking: