'Flikker op!' recensie

Titel: Flikker op!
Auteur: Koen Vogels
Uitgever: Free Musketiers
Jaar van uitgave: 2009
Bladzijden: 106

De vijftienjarige Sander krijgt te horen dat er een nieuwe jongen in zijn klas komt. Terwijl iedereen zich op dat moment bezig houdt met de voorbereidingen voor de talentenshow, is Sander wel nieuwschierig wie die nieuwe jongen is. De nieuwe jongen, Alex, valt direct in de smaak bij iedereen. Zo ook bij Sander, die twijfelt of zijn gevoelens wel goed zijn. Als er gevraagd wordt wie Alex een rondleiding door de school wil geven, steekt hij dan ook zijn vinger op en wordt gekozen. Langzamerhand voelt hij dat hij verliefd wordt op Alex, en durft het niemand, ook zijn vrienden niet te vertellen. Maar heel lang kan hij zijn geheim niet wegstoppen.

Flikker op! is een boek dat een goed beeld geeft over het gevoel dat ontstaat bij de twijfels van een vijftienjarige die homo is. Zijn vrienden steunen hem natuurlijk, maar er zijn ook mensen die er niet zo blij mee zijn, en je voelt hoe hij vecht om niet te laten merken hoe erg hij dit vindt, omdat hij bang is meerdere mensen kwijt te raken. Dit is wat mij aansprak om het boek te gaan lezen.

Door de simpele verhaallijn vind ik het boek niet erg interessant om te lezen. Er wordt wel erg goed duidelijk hoe de hoofdpersoon, Sander, zich voelt, maar aan de rest van de personen in het verhaal wordt niet veel aandacht geschonken, wat ik jammer vind omdat je niet weet hoe zij erover denken. Ik denk dat de schrijver op dat gebied meer uit de alwetende verteller had kunnen halen. Alle activiteiten lopen door elkaar, waardoor het lijkt alsof de schrijver sommige delen is vergeten af te maken.

Het verhaal leest verder wel lekker door, de gebeurtenissen zijn alledaags en je kan je in de hoofdpersoon wel inleven, ookal lukt dat bij de bijpersonen minder. Het boek had van mij wat dat betreft wat dikker mogen zijn, zodat de gebeurtenissen wat uitgebreider verteld konden worden, maar op deze manier is het voor iemand die liever geen dikkere boeken leest wel te doen.

Het verhaal is mooi, maar de uitwerking ervan minder. Ik geef het een 2/5.

1 opmerking: