Recensie: 'Hotel de grote L'

Titel: Hotel de grote L
Auteur: Sjoerd Kuyper
Uitgever: Lemniscaat
Jaar van uitgave: 2014
Bladzijden: 228

Als je vader je beste vriend is en hij krijgt een hartaanval, en je moeder is al dood, en als je dan het hotel van je vader moet runnen, samen met je drie zussen die net zo weinig van jongens snappen als jij van meisjes, en je vader blijkt ook nog eens schulden te hebben, en je kunt alleen aan geld komen door als jongen met washandjes in je bikinitopje mee te doen aan de Miss Noordzee Verkiezing, en je hebt diezelfde dag een proeftraining voor een beroemde voetbalclub, en je bent ook nog eens smoorverliefd op het mooiste meisje van het heelal, en zij doet mee aan die missverkiezing... wat doe je dan?

Hotel de grote L is een lachwekkend boek met situaties die je nooit zou verwachten, maar toch gebeuren. Kos, de hoofdpersoon, moet zich weten te redden met zijn zussen, met wie hij totaal niet kan samenwerken omdat ze alledrie tiepetjes apart zijn. De ene depressief door liefdesverdriet, de ander druk met de enige vaste klant die de zee in wil lopen en de derde loopt rond in haar moeders trouwjurk. In dit verhaal zitten nog veel meer personen, allemaal verschillende maar gestoorde types. Het boek is zo maf als maar kan, zelfs zo dat je hardop lacht.

Het boek is zo opgebouwd dat er in elk hoofdstuk wat gebeurt dat niet te voorspellen is. Elk hoofdstuk heeft een titel met een zin uit dat hoofdstuk, maar de inhoudsopgave staat achterin dus van tevoren wist ik dit niet. Als ik dit wel had gezien, had ik alsnog niet kunnen voorspellen wat er toch allemaal gebeurde. De lachwekkende relatie tussen Isabel en Kos zorgt ervoor dat Kos nog meer in de war is, maar na elke gebeurtenis tussen hen, krijg je als lezer ook de gedachtes van Isabel te lezen, en die zijn het tegenovergestelde van wat Kos vertelt. Kos is de verteller in dit boek, hij neemt zijn dagen op als een dagboek, maar dan op een cassetterecorder.

Het boek heeft een ietswat kinderlijke voorkant, maar zodra je het boek gelezen hebt, zie je dat de voorkant en de manier van illustreren hier perfect bij past. In het boek zelf zijn geen illustraties verwerkt, wat ik goed vind aangezien je zo je eigen beeld kan vormen van alle details die verteld worden. Het boek is gemiddeld dik, en voor mijn doen precies goed om alles te vertellen zoals dat op Kuypers manier gebeurt.

Met Hotel de grote L is Kuyper een schat rijker. Net als in zijn andere boeken wordt dit verhaal weer verwoord in eenvoudige taal, terwijl het onderwerp helemaal niet zo eenvoudig is als het lijkt. Het boek zal verfilmt worden en draait in 2015 in de bioscoop. Ik ga zeker een kaartje kopen!

Geweldig boek, definitie van lezen met plezier. Ik geef het een 4,5/5.

Geen opmerkingen: