'Sexy' recensie

Titel: Sexy
Auteur: Joyce Carol Oates
Uitgever: Van Goor
Jaar van uitgave: 2006
Bladzijden: 188

Darren is erg populair onder de mensen bij hem op school door zijn uiterlijk en zwemprestaties. Na school traint hij vaak, en op een dag biedt zijn Engels leraar aan om hem naar huis te brengen, en tijdens die rit leert hij de leraar beter kennen. Als na een tijd de leraar Engels wordt beschuldigd van seksueel misbruik, begint Darren te twijfelen: is er wat gebeurd die ene rit naar huis?

Sexy is een boek waarbij de eenzaamheid en verwarring van Darren bij jezelf lijken te liggen. De gedachten zijn zo levensecht dat als je stopt met lezen, je er toch nog over na blijft denken. Omdat Darren in het boek ook in verwarring is, heb je het gevoel alsof je zelf ook begint te twijfelen: is het nou wel of niet goed gegaan in mijn geval?

Het verhaal is erg spannend, ik werd op elke bladzijde verrast door een nieuw detail dat het verhaal vaak een tikkie onduidelijker maakte. Over het eind was ik zelfs nog verrast, zeker omdat voorgaande gebeurtenis een heel ander einde voorspeld had. Ik had er door het spanningverloop ook moeite mee om het boek een dag dicht te leggen, dus dat heb ik ook zo min mogelijk gedaan.

Het boek is ingedeeld door middel van hoofdstukken. Meestal is een hoofdstuk een nieuwe gebeurtenis of andere gedachte die toevallig langsvliegt. Als je iemand bent die graag bij een eind/begin van een hoofdstuk even afsluit om later weer op het boek terug te komen, heb je hier grote keus: het boek heeft maar liefst 64 hoofdstukken! De ene keer is een hoofdstuk erg lang, de andere keer nog geen halve bladzijde.

Ik vind het een aangrijpend verhaal waarbij het moeilijk is te stoppen met lezen. Ik geef het een 4/5.

Geen opmerkingen: