'Blackout' recensie

Titel: <Blackout>
Auteur: Mary Hooper
Uitgever: Ploegsma
Jaar van uitgave: 2003
Bladzijden: 144

Amy is haar vriendinnen langzaam kwijtgeraakt en kan ze niet voor zich terug winnen. Dan besluit ze om via internet een chat-vriend te zoeken. Dit lukt, en Amy leert met haar online naam 'Buzzybee' alles weten over 'Zed'. Ze sturen elkaar zelfs een foto, en Amy weet het zeker: ze moet en zal deze jongen opzoeken. Haar ouders zijn het hier alleen niet mee eens, dus gaat ze met de smoes dat ze met haar nieuwe vriendin een dag weggaat naar Zed toe. Maar die dag lijkt alles bijna te mooi om waard te zijn, en Amy en haar nieuwe vriendin Serena komen daarachter.

In het boek lees je hoe Amy haar verhaal vertelt aan een politieagente, maar hoe verder je leest, hoe minder bewust je je daar van bent. Het verhaal wordt verteld in de ik-perspectief. Je ziet de gedachtes van Amy en komt niet achter extra informatie die de clou van het verhaal zal onthullen.

De gebeurtenissen in dit boek zijn levensecht, en hoewel het boek al 11 jaar uitgegeven is, kan ik me nog helemaal in de situatie vinden. De chatgesprekken zijn geschreven in vaak straattaal, terwijl de rest van het verhaal erg proper geschreven is. Op deze manier is het erg duidelijk gescheiden en op een interessante manier om je aandacht bij het boek te houden.

Een beetje jammer aan het boek vind ik, is dat de hoofdstukken vernoemd zijn naar een tijd van het politiebureau, soms staat er bijvoorbeeld; '15:45, na een korte onderbreking', maar verder wordt er niets met deze titel gedaan, het heeft geen verder doel voor het boek. Voor mij was het zelfs een beetje verwarrend, aangezien ik twijfelde of de titel op een gebeurtenis in het hoofdstuk sloeg, of dat het een ander doel had.

Ik vind de manier van schrijven erg fijn. Het is duidelijk en ik vind het verhaal zelf gewoon erg mooi, je valt binnen in een lastig onderwerp dat eerst kortaf wordt verteld, maar wat eigenlijk naar mate je aan het lezen bent, steeds verder uitgelegd wordt en je de situatie helemaal gaat begrijpen.

Mooi boek, jammer van de hoofdstuktitels. Ik geef het een 3/5.

Geen opmerkingen: