Recensie: Villa des Roses

Titel: Villa Des Roses
Auteur: Willem Elsschot
Uitgever: Querido
Jaar van (eerste) uitgave: 1913
Bladzijden: 231
ISBN: 9789025301057

Villa des roses speelt zich af in Parijs, in het pension van Madame Brulot. In dit pension komen verschillende mensen die allen hierheen komen, vooral voor de sfeer. In dit boek wordt een observatie getoond van deze bewoners, waarin je onder andere de liefde tussen Louise, een van de dienstmeisjes, en Grünewald, een Duitser die in het pension verblijft en conflicten tussen de bewoners.

Dit boek heb ik op aanraden gelezen voor mijn Nederlandse boekenlijst. Van meerdere mensen hoorde ik dat dit Elsschots 'pareltje' zou zijn, en ja hoor: ook ik kan jullie dit boek van harte aanraden. Het boek is erg gedetailleerd, divers en rëeel. Het boek is ingedeeld in hoofdstukken, en in ieder hoofdstuk wordt een gebeurtenis besproken.

Het deel dat mij het meest bijbleef is het deel waarin heel het pension rond de tafel zit voor het diner met daarop volgend een feest voor mevrouw Dumoulin en dat Madame Gendron sinaasappels van de tafels steelt. Iedereen ziet het gebeuren maar zij heeft nog steeds niets door. Als men haar uiteindelijk beschuldigt, wordt zij boos en neemt wraak. Op welke manier hou ik even als verrassing, maar ik heb er stiekem wel om gelachen.

In het boek komen ontzettend veel personages voor en dit is de reden dat ik nog wel eens de weg kwijt was. Ik probeerde vooral per hoofdstuk te lezen (ik lees veel 's avonds), en eigenlijk begon er ieder hoofdstuk iets heel nieuws dus miste ik niets belangrijks. Het enige deel waar wel meerdere hoofdstukken aan geschonken wordt, is het deel waarin de liefde tussen Grünewald en Louise aan bod komt. Hierbij worden ook meerdere plaatsen omschreven, aangezien zij vaak gaan wandelen om op andere plekken dan het hotel samen te zijn.

Dit boek mag zeker een 'pareltje' genoemd worden en hoort zeker ook op jouw literatuurlijst thuis. Ik geef het boek een 8/10.

Tip: in 2013 is de nieuwste versie uitgekomen en deze is prima te lezen!

1 opmerking:

1. De personages in deze boek worden allemaal stuk voor stuk vrij gedetailleerd uitgelegd in het begin. Dit is natuurlijk zeer handig om het boek snel te begrijpen. Het boek draait zeer veel rond Richard Grunewald, een Duitser, en Louise, een 26-jarige weduwe. De jonge Duitser zou Elsschot zelf zijn. Ook gaat het veel om Mijnheer en Madame Brulot, de uitbaters van het pension. Zij blijken al iets ouder te zijn.

De andere personages hebben weinig met het echte verhaal te maken, hoewel zij zorgen voor sommige humoristische momenten. Zelf had ik graag wat meer gelezen over Asgaard, de Noor die ook verblijft in Villa des Roses. Hij is een stille man die mij intrigeert.

BeantwoordenVerwijderen